Followers

Showing posts with label travel. Show all posts
Showing posts with label travel. Show all posts

Wednesday, May 11, 2011

Cubaan Pertama

Assalamualaikum..
Ini update adalah secara laju-laju...

Baru pulang dari gambang, percutian yang menyeronokkan bersama kawan-kawan...
Tapi entri ini bukan nak bercerita tentang percutian...
Tapi tentang ini...

Ini namanya bakul suratkhabar lama...
Dua bakul diatas adalah hasil buatan Wali dan Terk..
Dua-dua laki dan dorang punya bakat terpendam...
Boleh tahan hasil kerja dorang...

Dan ini hasil buatan aku...
Percubaan pertama, dan hasilnya tidak mengecewakan...


Sebelah kanan tu bakul yang Wali buat, kiut katanya...hahaha
Dulu, beberapa tahun yang lalu aku pernah cuba buat bakul ni tapi gagal sebab aku tak pandai nak gulung suratkhabar...
Tapi kali ni berjaya hasilkan bakul ni sebab guna suratkhabar yang sudah digulung...
Hanya perlu cantumkan ia menjadi bakul..huhu

Kisahnya begini...
Dalam perjalanan ke Gambang, kami singgah ke rumah makcik kepada kawan kami (Dhil) coz nak amek spupu dia...
Makcik ni kami panggil mak teh...
Waktu kami kat rumah dia, tika berborak kosong makteh kuarkan bakul yang belum siap untuk disudahkan..
Memula aku cam tak berminat nak tengok dia buat bakul ni...
Tapi sementara nak tunggu anak makteh bersiap, aku tnya lah sikit2 kat makteh ni cemana nak buat bakul tu..
Lagipun sebelum ni aku pernah try nak buat tapi tak jadi...
Alang2 dah tanya, makteh ajaklah aku blaja buat bakul ni...
Nampak macam rumit je tengok dia anyam suratkhabar tu jadi bakul..
Dan memang rumit la jugak...
Dari tengok je aku amek lah beberapa batang suratkhabar yang dah digulung...
Memula belajar nak buat tapak je...
Memang amek masa lah nak buat tapak bakul tu...
Bila tapak dah menjadi, semangat la plak nak siapkan bakul tu...
Alih-alih memang leka la dok menganyam bakul ni...
Menganyam sampai suratkhabar tu berbentuk bakul...
Sangat seronok buat bakul ni...
Tambah2 bila buat dengan kengkawan...
Kami (aku, wali nga terk) berlumba2 nak siapkan bakul ni...
Memasing dok bandingkan bentuk bakul memasing...
Bermacam bentuk ada...
Ada yang segiempat (terk), bulat (wali nga aku tapi bakul wali kecik n cute sikit dari bakul aku)...
Ada jugak yang tak mampu nak siapkan bakul...
Dorang buat separuh jalan je..huhu
Tapi at least dorang belajar la jugak cara nak buat bakul ni...
Dan kami stay kat umah makteh sampailah kami berjaya siapkan bakul ni...
Kami sampai dalam kul 7 lebih dan bakul berjaya disiapkan dalam kul 12 kot...
Dalam 3 jam gak nak siapkan satu bakul tu tapi puas hati la..
Sebab ini kali pertama kami buat dan bakul berjaya dihasilkan...
Lepas ni, sementara dapat kerja, bleh la aku belajar buat bakul lagi..
Boleh dijadikan hobi..
Lagipun, kos buat bakul ni tak tinggi..
Just perlukan suratkhabar, gam, gunting, lidi...
Kalau nak mencantikkan lagi bakul ni, boleh guna cat...
Dan kalau kreatif, mungkin boleh lukis-lukis kat bakul ni..
Untuk menampakkan lebih menarik...
So, pada yang bakal menganggur macam aku ni apakata korang try belajar buat bakul ni kalau berminat la...
Siapa tahu, mungkin korang bleh jual bakul ni..
Bleh dijadikan income sementara dapat kerja tetap kan...




Sunday, March 20, 2011

Travelog Sebuah Persahabatan

Assalamualaikum..


Tajuk harus gempak kan...
Biarpun ini hanya secebis dari travelog persahabatan kami..
Sekadar mahu berkongsi kenangan kami bersama kalian...
Peristiwa ini berlaku di dua tempat iaitu Johor dan Melaka...
Tatkala berada di akhir sem ni, banyak lawatan yang dilaksanakan..
Bukan hanya lawatan sambil belajar tapi ini merupakan moment terindah dalam episode travelog persahabatan kami...
Makin banyak masa dihabiskan bersama, makin banyak kenangan yang tercipta antara kami...
Bergelak ketawa bergurau senda,
Saling usik mengusik, ejek mengejek menjadi sebati dalam persahabatan kami...
Itu sebenarnya yang memperindahkan lagi travelog persahabatan kami...
Gambar dirakam sebagai kenangan...
Menjadi bukti kami pernah bersama melalui travelog persahabatan yang terbina selama 4 tahun di USMKK...



Benda yang paling kami suka adalah MAKAN FREE...
Pantang ada yang mengajak  menjamu selera secara percuma, terus kami menerima undangan...
Tak kira di mana lokasinya, asalkan ada yang terhidang pasti kami kunjungi...



Andai makanan terhidang di depan mata...
Tiada yang mampu menghalang...
Ayu dan macho dibiarkan sahaja...
Asalkan perut dapat diisi...



Bila si gadis berkumpul ada saja yang ingin digosipkan..
Tapi gosip kami sekadar biasa-biasa sahaja...
=P



Bermacam ragam dapat dilihat...
Makin banyak ragamnya makin berseri travelog persahabatan kami...
Pertengkaran kecil itu perkara biasa...
Dalam persahabatan mana mungkin lancar aja travelognye..
Perselisihan yang tercetus terkadang bisa membuatkan kami lebih memahami sikap masing-masing...



Tapi andai ketidakpuasan hati yang tercetus dipendamkan...
Mungkin ada baik dan buruknya...
Luahkan kiranya tidak tertahan menanggung...
Pendamkan jika mampu menyelamatkan persahabatan yang terbina...
Itu yang aku lakukan...
Luahkan jika perlu dan pendamkan saja jika tiada kebaikan dari luahan itu...
Sayangku pada persahabatan yang terjalin begitu kuat...
Akan aku jaga selagi terdaya...


Travelog sebuah persahabatan tiada akhirnya...
Pastikan ia terus subur menghiasi kehidupan...
Walau jauh atau dekat lokasi kita...
Mekarkan ia dengan baja yang berkualiti...

Dunia kini tiada sempadan...
Bermacam cara boleh diusahakan...
Agar travelog persahabatan ini terus mewangi...
Semailah ia sehabis daya...


Thursday, March 3, 2011

Mundok..!!

MUNDOK (THAILAND): It is but a small village on the Thai side of Golok river but Mundok is already outshining the established towns of Sungai Golok and Takbai.

Mundok is the latest shopping haven, and has been drawing thousands of Malaysians each week over the past two years.

Lying just a few minutes by boat from the village of Bukit Lata near Rantau Panjang, Mundok consists of several rows of shophouses and wooden huts. There are also stalls selling various products. 

The village was established more than 10 years ago but has only recently gained popularity. 

The daily market, which opens from at 8am to 5pm, stocks almost everything, including fish, meat, vegetables, clothes, cooking utensils, blankets and pet birds.

The busiest days are Fridays and Saturdays, the weekend for Kelantan, and during the school holidays. 

Many Malaysians prefer going to Mundok as it is relatively safe compared with Sungai Golok, which has been rocked by several bomb attacks since the unrest in the southern provinces of Thailand began in 2004.



Source: http://teakdoor.com/thailand-and-asia-news/46059-southern-thailand-mad-about-mundok.html

*picture credit to enchek google*

Motif entri ni sebenarnya sebab kat lab tadi sempat berbicara pasal tempat ni nga akak lab n coursemate...
Dorang janji nak bawak datang sini tapi tak tetapkan lagi harinya bila...
Kalo tak silap, hari isnin dengan jumaat mundok market bukak...
Kata mereka, barang barang kat sini murah....
Ohhoo, bila dengar murah je terus melompat nak pergi...huhuhu..
Oh korang, cepatlah ye decide bila nak pergi...
Aku dah tak sabar ni nak melawat Thailand..
Heee=D