Followers

Wednesday, February 26, 2014

Resepi Daging Tempra

Alhamdulillah, berjaya jugak untuk masak daging tempra ni. Macam yang aku cakap resepi ni dari blog Dapur Tanpa Sempadan. Aku buat sikit je, dalam 200g daging, cukup la untuk sekali makan. Serius gigih aku bangun awal pagi ni untuk masak daging ni. hehe

Bahan-bahan

A)
Daging dihiris nipis dan dibersihkan
Bawang putih 1 ulas ditumbuk lumat
Halia ditumbuk lumat
Serbuk kunyit
Secubit garam
1/2 sudu teh gula

B) Untuk tumis dan hiasan
I biji bawang besar dihiris bulat
2 - 3 biji cili padi (bergantung pada korang kalau nak pedas sila tambah lagi)
Setengah biji cili merah
Hirisan daun bawang untuk hiasan (aku takda yang ni...hihi)

C)
1 sudu makan kicap pekat
1 sudu makan kicap manis
1/3 cawan air (bergantung pada kuantiti daging korang)
1 sudu teh limau kasturi (sepatutnye limau nipis tapi takda so aku guna limau kasturi, boleh juga guna cuka makan
Secubit secukup rasa

Cara-caranya:

- Campur semua bahan A ke dalam daging dan gaul sehingga sebati. Lepastu  perap selama 30 minit (aku perap overnight sebab bahan-bahan aku sediakan sebelum tido dan bangun pagi ni baru aku masak).

- Panaskan kuali dan masukkan sedikit minyak. Bila dah panas, masukkan bawang besar, cili padi dan cili merah yang dah dihiris halus. Tumis sehingga naik bau. 

- Masukkan daging yang diperap ke dalam kuali dan masak dalam 5 - 9 minit, sehingga daging empuk. Sementara tu, korang campurkan semua bahan C tadi dan ketepikan.

- Bila daging dah empuk, masukkan bahan C dan kacau sehingga sebati. Kecilkan api dan reneh seketika. Aku tambah juga sedikit secukup rasa. Kalau taknak letak ni pun takpa.

- Dah nampak pekat dan sebati boleh matikan api dan hidangkan. Tabur hirisan daun bawang untuk hiasan. Selamat menjamu selera =))



p/s: aku terus masuk dalam tupperware je sebab nak bawak ke tempat kerja..tak sabar nak tunggu lunch nak makan daging tempra ni..hehe


No comments: