Followers

Tuesday, February 25, 2014

Kerajinan Memasak

Ecece..Tajuk kemain kan. Bukan la nak kata rajin pun tapi hari-hari masak so kira rajin la kan. Haha. Aku ni jenis yang suka bawa bekal lunch datang kerja so boleh dikatakan setiap hari masak la. Faktor utama aku selalu bawa bekal lunch sebab nak jimat. Serius, memang menjimatkan bila bawa bekal pergi kerja. Ye la, kalau makan kat luar maunya dalam rm5 (paling min) kena keluarkan duit. Tapi kalau masak sendiri dan bawak bekal, tak sampai pun banyak tu. Macam aku la kan, beli lauk dengan sayur semua tu paling lekeh pun berbelas ringit je tapi mampu bertahan sampai 2 minggu. So memang menjimatkan. Selain tu, faktor lain ialah kafe tempat kerja aku ni makanan dia memboringkan dan kurang sedap. Hari-hari lauk sama je pastu tak banyak pilihan. So, better masak dan bawak bekal je la. Boleh jimat dan jugak boleh menajamkan skill memasak ni haa..haha

Apasal pepagi ni cakap pasal memasak? Sebabnya, aku baru lepas google resepi untuk memasak daging. Balik kampung hari tu, aku ada bawa daging. Sampa laa ni tak abes guna lagi. So, teringin pulak nak cuba resepi lain selain daging goreng, daging singgang tu aku google la. Eh, sebenarnya aku dah aim awal-awal nak p search resepi kat blog Mat Gebu sebab resepi dia semua best-best dan senang nak buat. Dan aku dah jumpa satu resepi daging ni yang aku rasa bahan-bahan untuk buat tu ada kat rumah. Nama dia daging tempra. Ni masakan baba nyonya rasanya. Tunggu aku buat dulu dan kalau menjadi baru aku share kat sini.


Kalau korang berminat jugak nak buat, boleh pergi ke blog Mat Gebu, Dapur Tanpa Sempadan
Jom kita pakat cuba reramai.



No comments: