Followers

Tuesday, April 8, 2014

DIY Bantal pelamin

Agaknya bantal ni namanye bantal pelamin la kot. Ini bukan bantal ottomen tu ye. Ia hanya lah bantal empat segi yang biasa tu je.

Ceritanya macam ni. Aku kan memang nak DIY je pelamin nanti so ada satu hari tu bila tengok gambar-gambar pelamin kat google ni ada pulak yang letak bantal empat segi ni as an aksesori dan memang nampak cantik je bila letak bantal tu kat pelamin. So, terus lah aku masukkan bantal ni as one of the aksesori kat pelamin aku nanti. Kalo tengok kat kedai harga 1 bantal ni boleh cecah rm9.90. Fuh, kalo aku guna 4 or 6 bijik bantal banyak pulak kena keluarkan duit nanti. So, cari masa dan google je cara untuk buat bantal ni. Mujur la tak complicated sangat untuk buat bantal ni. 

Dan bila ke jakel haritu terus aku beli kain untuk jahit buat bantal ni. Guna kain jersey je sebab kain tu murah. Haha.. Beli 2 kaler je. 1 kaler 2 meter dan 1 kaler lagi 1 meter. Aku bajet cukup untuk buat 6 biji bantal. Tapi kan, actually boleh buat lebih dari 6 biji kot sebab kain tu lebar. Hihi.

Ada satu malam tu aku gigihkan diri ni untuk buat bantal. Awal-awal ni just sebagai trial je sebab aku jahit tangan. Kat umah sewa ni takde mesin jahit pun. Bertuah la badan kalau tuan umah nak sediakan mesin jahit kannn. Tu dah melampau lah pulak!!


Proses mengunting kain. Time jahit tak snap gambar pun. Tak kuasa weh. Jahit bantal ni pun makan masa. Tapi takpe la berabes masa dan tenaga yang penting boleh jimat dan puas hati dengan hasil tangan sendiri. Malam tu aku buat satu bantal je dulu sebab nak tengok hasil bila jahit tangan. Hasilnya tak seberapa sebab bantal yang terhasil tu macam kat bawah ni haa.



Nampak tak ketidaksimetrian tu.Haha. Memang kena jahit nga mesin jugak la. So, tunggu balik kampung nanti baru siapkan. Oh ye, yang isi bantal ni aku amek dari bantal aku yang lama je. Nanti nak kena beli fiber untuk isi bantal. Dari hasil google aku, fiber tu tak mahal pun. Lepas abes majlis, bantal ni masih boleh diguna pakai so memang berbaloi la. 


Ni gambar bantal yang aku hantar kat encik tunang. Memang obvious ketidaksimetrian tu. Terus encik tunang tak bagi buat dah bantal tu. Dia suh balik buat kat kampung je sebab boleh jahit guna mesin. Haha. 


#########################################################

Korang, if nak buat sebarang pertanyaan atau pun order boleh terus SMS or Wasap kat no ni 0189180895. Sebenarnya, banyak produk yang aku jual. Korang boleh follow or friend aku dekat FB sebab mostly produk aku update kat FB tu. 

TQ


No comments: