Followers

Tuesday, April 28, 2009

Makhluk yang bernama manusia

salam..

sebenarya dah lama aku simpan entri ni..
xsempat nak post je..
ye la kan..
sibuk ngan exam..
kalo ikutkan..
banyak yang aku nak ceritakan..
tapi tunggu la dulu..
biar habis exam dulu..
esok dah last paper..
seronoknyeeeeee...
k..
njoy entri kali ni..
@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@

Manusia..
Apa yang anda tahu pasal manusia?Semestinya banyak yang anda tahu kan..of course, anda pun seorang manusia..

Manusia ni banyak ragamnya..banyak kerenahnya..tapi di sini saya hanya nak bercerita tentang kerenah manusia yang suka berkata-kata..semua manusia suka berkata-kata tapi awas..berhati-hatilah dengan kata-kata anda.. ia mungkin boleh menyakitkan hati manusia lain..mungkin boleh menyebabkan bermulanya persengketaan..mungkin tanpa anda sedari..
Manusia suka untuk berkata-kata..meluahkan perasaan dengan kata-kata..mungkin boleh melegakan hati anda yang tengah gundah..tapi..berwaspadalah dengan manusia yang menjadi pendengar..mungkin manusia itu akan menyebabkan sesuatu yang tidak dijangka..mungkin..

Manusia suka untuk berkata-kata..memberi pendapat tentang sesuatu..juga memberi kritikan..tapi..pertimbangkanlah kritikan anda sebelum dituturkan..mungkin akan menjerat diri anda nanti..jangan asyik mengkritik sesuatu tanpa anda tahu kebenarannya..mungkin anda yang cetek pengetahuan tentang perkara yang anda kritik itu..jangan sampai manusia lain jelek dengan kritikan anda..anda mungkin tidak sedar kritikan itu juga menunjukkan siapa diri anda yang sebenarnya..cermin dulu diri anda sebelum mengkritik sesuatu..tiada yang sempurna di dunia ini..

Manusia suka berkata-kata..suka menabur janji sana sini..tapi ingatlah..janji harus anda tunaikan..jangan asyik menabur janji hingga ia boleh memakan diri anda sendiri..

Manusia suka berkata-kata..tapi..berfikirlah sebelum anda meluahkan kata-kata..agar ia tidak mendatangkan bencana pada anda..

2 comments:

Mohd LukMan said...

salam..
lamanya menghilang.. haha
saje je.. just nak wish ko Happy Holiday n mintak maaf ek klu aku ade wat pape salah kat ko sepanjang sem nih... klu aku ade kutuk2 ko ke.. tu semua hanya gurauan semata2.. xde niat pun selain gurauan biasa je.. sory bebanyak ek klu akulah 'manusia yg hina bodoh' itu.. act ko nih memang baik r. huhu..

Quzie Fathihah said...

wslm..
biasa la lukman..tengah exam,malas nak update..hihi..sebenarnya tahan diri je..
tq..hepi holiday gak tuk ko..cuti ni jangan dok merempit je..baca buku..hehe